Economische Verkenning Rotterdam in gesprek met partner R’damse Nieuwe

Nieuws

Renée

Benut de kracht van jonge Rotterdammers

Voor de Economische Verkenning Rotterdam (EVR) werken partners samen, die een belangrijke rol spelen bij de ontwikkeling van Rotterdam als economisch sterke stad en regio. Wie zijn zij en wat is hun visie op de economische ontwikkelingen in Rotterdam? EVR spreekt de komende tijd alle partners. In deze editie vroegen we partner R’damse Nieuwe naar hun zienswijze. Renée Marcelis, voorzitter R’damse Nieuwe: ‘Er zijn veel betrokken jonge Rotterdammers met hart voor de stad. Zij zijn belangrijk voor de groei van de stad en dragen bij aan de economie.’

R’damse Nieuwe is een community van betrokken en ondernemende Rotterdammers. Een team van negen connectors zet zich in om de ambities van R’damse Nieuwe te realiseren. Marcelis legt uit: ‘Wij geloven dat Rotterdam de stad van de toekomst is en gedragen wordt door de groeiende groep jonge stadsgenoten met nieuwe en bijzondere ideeën. R’damse Nieuwe houdt zich bezig met diverse thema’s die raken aan de Rotterdamse economie in de breedste zin van het woord. We zijn partner van de Economische Verkenning Rotterdam om de jonge Rotterdammer te vertegenwoordigen, we richten ons op de groep 18 tot en met 35 jaar. Er zijn veel betrokken jonge Rotterdammers met hart voor de stad. Zij kunnen de stad leuker en beter maken. Wij zijn er om hen en hun ideeën te koppelen aan het stadsbestuur. Wij agenderen de vraagstukken waar jonge Rotterdammers mee zitten en geven een platform aan ondernemers en denkers die al begonnen zijn met het oplossen van die vraagstukken. Daarnaast zoeken we continu naar mogelijkheden om die betrokken Rotterdammers mee te laten denken over de toekomst van onze stad. Alle andere partners zijn grote bedrijven, wij zijn er juist voor de kleine ondernemers die net zo belangrijk zijn voor de groei van de stad.’

JONGE ONDERNEMERS VERDER HELPEN
Marcelis: ‘We agenderen nieuwe thema’s en vragen aandacht voor actuele vraagstukken uit de stad. We bieden een podium aan innovatieve en jonge ondernemers die helpen de stad mooier te maken. We richten ons niet op specifieke economische thema’s maar denken mee over thema’s die invloed hebben op de Rotterdamse economie in de breedste zin van het woord.’ Die thema’s zijn: sociaal ondernemen, innovatieve economie, stads- en gebiedsontwikkeling, ondernemerschap, cultuur, onderwijs, voedsel en gezondheid. ‘We brengen binnen deze onderwerpen de vragen uit de stad en de expertise van ons netwerk samen’, vervolgt Marcelis. ’We organiseren bijvoorbeeld crowd sourcing evenementen waar we experts vanuit verschillende vakgebieden en betrokken partners een centrale, open vraag voorleggen. Op die manier ontstaan nieuwe ideeën die jonge ondernemers verder helpen. Zij dragen bij aan de Rotterdamse economie en op deze manier stimuleren wij indirect ook de Rotterdamse economie.’

‘Onze blik op de economische ontwikkelingen is dus breed’, zegt Marcelis. ‘Wij geven aandacht aan álle thema’s die voor onze achterban belangrijk zijn. Om een paar voorbeelden te noemen: we organiseren een thema-avond over gebiedsontwikkeling en gentrification. De ontwikkeling van wonen en werken heeft ook onze aandacht. Veel starters zijn naar Rotterdam gekomen omdat hier ruimte was om te experimenteren. Maar het wordt nu steeds lastiger om werk- en woonruimte te vinden.’inden.’

ENTHOUSIAST OVER ROTTERDAM
Wat is de wens van R’damse Nieuwe voor Rotterdam in de toekomst? ‘R’damse Nieuwe is enthousiast over Rotterdam, er zijn veel kansen’, aldus Marcelis. ‘We hopen dat Rotterdam een gezonde stad zal zijn, letterlijk én op economisch vlak. Dat er harmonie is en dat er voldoende ruimte blijft om te experimenteren. Wij willen graag dat de stem van jonge Rotterdammers overal vertegenwoordigd is en dat zij betrokken worden bij beleid en besluiten. Maak informatie toegankelijk en geef medezeggenschap. Onze wens is dat de kracht van jonge Rotterdammers benut wordt en onderdeel is van de stad.’

Ander nieuws

nieuws
nieuws
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Meld je aan voor de nieuwsbrief!
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.