IABx 2019: Toerisme in Rotterdam – R'damse Nieuwe
iabx2019-renee-marcelis

IABx 2019: Toerisme in Rotterdam

Internationale experts brengen advies uit over toerisme in Rotterdam


13 t/m 15 mei. Voor de meeste Rotterdammers drie normale werkdagen. Voor Renee Marcelis, voorzitter van R’damse Nieuwe en Ewout Versloot, strategisch adviseur bij Rotterdam Partners en integraal onderdeel van R’damse Nieuwe, alles behalve. Deze drie dagen stonden voor hen in het teken van de IABx Tourism. ''Wat is dat’?’ hoor ik je denken. Wel, dat leggen we in deze blog haarfijn uit.

IAB staat voor International Advisory Board. Het is, zoals de woorden zelf al verklappen, een internationaal panel van experts die een advies uitbrengen aan een stad. Dit jaar werd er een speciale toerisme-editie georganiseerd in Rotterdam. Een groep van zeven internationale experts kwam naar Rotterdam met een duidelijke missie: ‘’adviseer Rotterdam over de ontwikkeling van een nieuwe visie voor toerisme’’. In drie dagen bezochten de experts diverse locaties, gingen ze in gesprek met lokale belanghebbenden en werd er veel gediscussieerd. Dit leidde tot een advies met vier concrete aanvelingen.



1. Ontwikkel de visie voor toerisme in Rotterdam rondom vijf leidende principes:

- ‘’Do it the Rotterdam way’’ - Oftewel, wijk niet af van de unieke identiteit die wij als Rotterdam hebben. Daarbij komen woorden voorbij als: ‘veerkrachtig’, ‘gedurfd’, ‘divers’ en zelfs ‘brutaal’ . Een groot compliment!
- Benader het huidige ecosysteem vanuit een holistisch perspectief. Hiermee wordt bedoeld dat de stad moet beseffen dat toerisme aan allerlei andere aspecten van de stad raakt. Van economie tot cultuur, van duurzaamheid tot mobiliteit. Als je een nieuwe visie maakt, moet je daarmee rekening houden.
- Ontwikkel blijvende waarde en voordelen voor de gehele stad.
- Wees altijd inclusief. Oftewel, zorg dat iedereen kan profiteren van bezoek aan de stad.
- Wees een koploper als stad: blijf innoveren, experimenteren, transformeren en wees vooral niet bang om te falen.

2. Besef dat je een stad bent waar bezoekers nu eenmaal onderdeel van uitmaken. Dat zorgt voor veel voordelen, maar geeft je ook een verantwoordelijkheid! Definieer wat voor Rotterdam als ‘succesvol’ toerisme geld en zorg dat je de juiste data en statistieken ontwikkelt om dat succes te monitoren. Met andere woorden, het is essentieel om de invloed van toerisme op diverse aspecten van de stad te bevatten en in kaart te brengen. Denk hierbij aan de sociale en culturele impact, maar ook de impact op de omgeving en haar bewoners. En niet geheel onbelangrijk: peil regelmatig de mening van Rotterdammers over de inkomende golf aan toeristen.

3. Hanteer een aanpak waarin de community voorop staat. Zorg dat Rotterdammers kunnen profiteren van bezoek aan de stad. Maak hen duidelijk wat de waarde van toerisme kan zijn en ontwikkel met hen het toerisme in hun buurt.

4. Maak gedurfde, geïntegreerde en stadsbrede beslissingen om ervoor te zorgen dat het toerisme bijdraagt aan een gezonde stad. Ontwikkel bijvoorbeeld nu al hotelbeleid en een beleid op cruiseschepen.

Concrete en nuttige adviezen waar wij als Rotterdam direct iets mee gaan doen. De gemeente gebruikt deze adviezen bij hun nieuwe visie op toerisme, dat na de zomer zal worden gepresenteerd. Wil jij weten wat dit betekent voor jou en Rotterdam in het algemeen? Laat het ons weten, dan kunnen we samen in gesprek!

Social Media

Volg R'damse Nieuwe via:
            

Aanmelden nieuwsbrief



Contact

Stuur ons een bericht of neem contact op met een van onze connectors.
Top